Wat betekent het aantal sterren van een hotel?
Een hotel wordt beoordeeld met sterren om aan te duiden in welke klasse het zich bevindt. Over het algemeen geldt dat, hoe meer sterren, hoe meer comfort je kunt verwachten en hoe aantrekkelijker het hotel wordt bij gasten. Maar wat betekenen die sterren nu precies, en hoe worden ze verdeeld? Wij gingen op zoek naar antwoorden en geven je een inkijk in de beoordelingen binnen het hotellandschap.
Hebben alle hotels een ster?
Nee, niet alle hotels beschikken over een ster. Als hoteluitbater kan je ervoor kiezen om geen officiële erkenning aan te vragen, waardoor je geen sterren toegewezen krijgt. Dat zien we bijvoorbeeld vaak in landen als Amerika. Ook in België en Nederland kan je ervoor kiezen om geen hotelsterren en dus geen officiële erkenning na te streven. Dit wil niet zeggen dat het hotel ondermaats is, maar betekent dat de accommodatie niet door officiële instanties beoordeeld is op kwaliteit en service.
Hoe komt een hotel aan zijn sterren?
Elk sterrenhotel wordt beoordeeld door een onafhankelijk adviseur. Deze persoon komt langs en controleert welke diensten en faciliteiten aanwezig zijn. Op basis van dit totaalplaatje ontvangt het hotel een classificatie die gaat van 0 tot 5 sterren. Hoe meer voorzieningen het hotel aanbiedt, hoe meer sterren er worden uitgedeeld.
Weetje: officieel kan een hotel maximaal 5 sterren behalen. Toch worden sommige luxehotels geclassificeerd als 6 en zelfs 7-sterrenhotels, simpelweg omdat hun aanbod zo uitzonderlijk is. Denk maar aan het Burj Al Arab Hotel in Dubai, dat over zijn eigen onderwaterrestaurant beschikt.
Wat mag je verwachten bij een sterren-beoordeling?
Om een of meerdere sterren te krijgen, moet een hotel aan verschillende voorwaarden voldoen. Hieronder vind je een overzicht van welke faciliteiten bij welke beoordeling horen.
-
1 ster
In een 1-sterrenhotel beschikt iedere kamer over een douche of bad en toilet, inclusief toiletpapier en een badhanddoek per gast. Ook handzeep is aanwezig. Er wordt dagelijks schoongemaakt en er is een fysieke receptie in het gebouw aanwezig. Verder staat er een tv op de kamer, een bureau of tafel met stoel en een kast of rek om kleding in op te bergen. De gast kan een standaardontbijt nuttigen en er zijn zowel warme als koude dranken beschikbaar in het hotel.
-
2 sterren
Bij een 2-sterrenhotel mag je een leeslampje naast het bed verwachten, net zoals douchegel en extra verzorgingsartikelen zoals tandpasta. Het ontbijt wordt geserveerd in buffetvorm en er is wifi aanwezig in de kamer zelf en/of in een gemeenschappelijke ruimte.
-
3 sterren
Bovenop alle bovengenoemde faciliteiten, komen er bij een 3-sterrenhotel nog enkele handige services bij. De receptie is minstens 10 uur per dag geopend en is voorzien van een loungeruimte. Een bagageservice is beschikbaar op verzoek, net zoals een was- of strijkservice. Op de kamer zijn standaard een telefoon, tissues en een passpiegel aanwezig.
-
4 sterren
Een 4-sterrenhotel wordt gekenmerkt door een receptie die 16 uur per dag geopend is en 24/24 telefonisch bereikbaar is. Er bevindt zich een minibar op de kamer of er is de mogelijkheid om 16 uur per dag eten en drinken te bestellen via roomservice. Het ontbijt is uitgebreider dan bij de voorgaande sterrenhotels en wordt aan tafel geserveerd. In de kamers is een zitgelegenheid (stoel of zetel) per slaapplaats voorzien, inclusief een kleine tafel of bureau. Er zijn extra verzorgingsartikelen aanwezig zoals een tandenborstel en scheerschuim, en een make-up of scheerspiegel. Een badjas en slippers zijn beschikbaar op aanvraag.
-
5 sterren
In een 5-sterrenhotel geniet je van net dat tikkeltje meer. Denk onder meer aan een persoonlijke ontvangst met bloemen of een geschenk op de kamer, en een receptie die dag en nacht geopend en bemand is met medewerkers die verschillende talen spreken. Verder kan je 24/24 roomservice bestellen, is er een strijkservice aanwezig en kan je je wagen laten parkeren door een zogenaamde valet. Op de kamer bevinden zich een minibar, een kluisje en een ruim aanbod aan verzorgingsartikelen. Tot slot kan je op verzoek een laptop of tablet verkrijgen om tijdens je verblijf te gebruiken.
Verschil in classificatie per land
Bovenstaande classificatie is geldig voor hotels in België en Nederland. De faciliteiten en bijhorende diensten kunnen verschillen per land, en soms zelfs per regio. Het land en de bevoegde instanties bepalen zelf hun kwaliteitseisen. Daardoor kan het voorkomen dat een 4-sterrenhotel in bijvoorbeeld Spanje minder luxueus is dan een 3-sterrenhotel in België. Dat wil niet per se zeggen dat het hotel in Spanje minder goed is, het betekent eenvoudigweg dat er verschillen zitten in het beoordelingssysteem.
Weet waar je op moet letten bij het boeken van een hotel
De hoeveelheid sterren bepaalt dus niet per se of een hotel een goede service aanbiedt of niet, al gaan beide factoren vaak hand in hand. De sterren tonen aan dat er bepaalde diensten en voorzieningen gegarandeerd aanwezig zijn, en dat de accommodatie voldoet aan de minimumvereisten. Dit zorgt er automatisch voor dat er meer comfort aanwezig is, waardoor hotels met ster als kwalitatief beter worden beschouwd.
Wil je toch graag in een hotel zonder ster verblijven? Typ de naam van het hotel dan even in de zoekbalk van Google en kijk naar de ervaringen en reviews van andere gasten. Is de overgrote meerderheid tevreden over zijn verblijf, zien de foto’s er goed uit en krijgt de accommodatie een goede score? Dan is de kans groot dat je op je beide oren kunt slapen en zonder zorgen een kamer kunt boeken. Dit geldt uiteraard ook voor hotels mét ster.